جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

حقایق مهم در مورد نورپردازی در عکاسی قسمت اول

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

حقایق مهم در مورد نورپردازی در عکاسی قسمت اول

۵۳۳ بازديد
10 حقیقت مهمی که باید در مورد نورپردازی در عکاسی بدانید
به همراه نکاتی که می‎توانید از آن‎ها در عکاسی استفاده کنید.
یک منبع نور گسترده
توصیه: سوژه پرتره را نزدیک به یک پنجره پر نور و بزرگ قرار دهید که نور مستقیم خورشید را دریافت نمی‎کند. در نتیجه یک سافت‎باکس مجانی به وجود آورده‎اید و نیازی به تجهیزات استودیویی و دوربین پیشرفته نیست.
1)    هرچه منبع نوری گسترده‎تر است، نور ملایم‎تر (نرم‎تر) می‎شود.برگزاری مراسم جشن تولد
هرچه منبع نوری محدودتر است، نور سخت‎تر است. یک منبع نوری گسترده سایه‎ها را کم می‎کند، کنتراست و بافت را کاهش می‎دهد. عکاسی کودک

یک منبع نوری محدود دقیقا عملکردی متفاوت دارد. علت این است که با یک منبع نوری گسترده، شعاع‎های نور از جهت‎های متعددی به سوژه تابانده می‎شوند و در نتیجه سطح سایه‎ها را پر می‎کنند و صحنه را حتی بیشتر روشن می‎کنند. 

هرچه منبع نور دورتر باشد، نور سخت‎تر است
نکته: زمان عکاسی از افراد داخل محیط بسته با منابع نوری موجود، منبع نوری را به آن‎ها نزدیک کنید یا آن‎ها را در مجاورت منبع نوری قرار دهید.
2)    هرچه منبع نوری نزدیک‎تر باشد، نور ملایم‎تر است.
هرچه منبع نور دورتر باشد، نور سخت‎تر است. دلیل این قضیه این است که هرچه منبع نوری را نزدیک‎تر کنید برای سوژه شما منبع نوری گسترده است و به دنبال دور کردن منبع نوری آن را محدودتر می‎کنید.
خورشید را در نظر بگیرید که 109 برابر قطر بزرگتری از زمین دارد، در نتیجه منبع نوری واقعا گسترده‎ای است! اما با توجه به فاصله 93 میلیون مایلی با ما، بخش بسیار کوچکتری از آسمان را اشغال می‎کند و بنابراین نور زمانی که مستقیم به سوژه می‎خورد بسیار سخت است.
دیفیوژن نور را پخش می‎کند
نکته: از موادی مانند پلاستیک شفاف یا الیاف سفید می‎توان برای پراکنده کردن یک منبع نوری سخت استفاده کرد. می‎توانید یک پراکنده‎کننده (دیفیوژر) در جلوی یک منبع نوری مصنوعی مانند پروژکتور قرار دهید. یا اگر خورشید بیرون است از یک خیمه نور یا پارچه سفید برای ملایم‎سازی نوری که به سوژه می‎رسد استفاده کنید.
3)    دیفیوژن نور را پخش می‎کند، الزاما باعث می‎شود منبع نوری گسترده‎تر و بنابراین نرم‎تر شود.
زمانی که ابرها در جلوی خورشید قرار می‎گیرند، سایه‎ها کمتر از اجسام نوری متمایز می‎شوند. مه را به این ترکیب اضافه کنید تا سایه‎ها ناپدید شوند. سایه‎ها، آسمان‎های ابری و مه نقش پراکنده‎کننده را دارند یعنی چیزی که نور را در جهات مختلفی پخش می‎کند. در روزهای ابری یا زمانی که مه دیده می‎شود، کل آسمان به یک منبع نوری بسیار گسترده یا یک سافت‎ باکس طبیعی تبدیل می‎شود.
تقویت نور نقش پراکنده‎کننده را دارد
نکته: قطعه بزرگی از یک فویل آلومینیومی را مچاله کنید، سپس آن را دوباره باز و صاف کنید و دور یک مقوا بکشید. با این کار یک رفلکتور ساخته‎اید که در عین پخش و ملایم‎سازی نسبی نور به درخشانی اجسام نیز کمک می‎کند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.