جمعه ۳۱ فروردین ۰۳

حقایق مهم در مورد نورپردازی در عکاسی قسمت دوم

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

حقایق مهم در مورد نورپردازی در عکاسی قسمت دوم

۵۳۱ بازديد
1)     تقویت نور نقش پراکننده‎کننده را دارد.
یک منبع نوری ملایم را به سمت یک سطح گسترده و مات مانند دیوار، سقف یا رفلکتور مات بگیرید تا نه تنها باعث انعکاس نور شود بلکه آن را روی یک سطح وسیع‎تر پخش کند. آتلیه کودک
اما اگر از یک رفلکتور براق استفاده کنید، نور به دنبال تقویت نسبتا محدود باقی خواهد ماند. آینه مثال بارز یک رفلکتور براق است که نور را متمرکز می‎کند.
هرچه منبع نوری دورتر است، نور کمتر و سوژه تاریک‎تر می‎شودسالن تولد کودک

نکته: فلاش دوربین خود را در حالت پرتره فضای باز و در حالت روز بسیار روشن تنظیم کنید. در این حالت، قسمت‎های سایه چهره سوژه شما را روشن خواهد کرد ولی بدون تاثیر روی نورپردازی پس‎زمینه، آن را تیره و کم نور باقی می‎گذارد.

2)     هرچه منبع نوری دورتر است، نور کمتر و سوژه تاریک‎تر می‎شود.
براساس یک قانون به نسبت توان دوم مسافتی که از منبع نور دور شده‎اید، از حجم نور کاسته می‎شود. ممکن است پیچیده به نظر برسد، ولی اینطور نیست. به عنوان مثال اگر سوژه را دو برابر از منبع نور دور کنید، تنها یک چهارم نور به سوژه تابانده می‎شود.
به عبارت دیگر، نور زمانی که از آن دور می‎شوید تاریک‎تر می‎شود، اگر قصد دارید منبع نوری خود یا سوژه خود را برای تغییر کیفیت نور جابه‎جا کنید باید این قضیه را به یاد داشته باشید.
علاوه بر این توجه کنید تقویت نور با یک رفلکتور براق که نور را متمرکز می‎کند از روشنایی نهایی می‎کاهد.
از انحراف نور می‎توان برای تغییر روابط استفاده کرد
نکته: اگر سوژه شما توسط نوری که از پنجره به داخل می‎آید روشن شده است، شخص را نزدیک به پنجره نگه دارید تا روشنایی از دیوار پس زمینه منحرف و پشت سوژه تیره شود. اما اگر می‎خواهید دیوار را روشن کنید، فرد را به آن نزدیک‎تر و از پنجره دورتر کنید.
3)     از انحراف نور می‎توان برای تغییر روابط بین نور روی سوژه و پس‎زمینه‎تان استفاده کرد.
اگر یک منبع نوری را نزدیک به سوژه خود قرار دهید، انحراف نور از سوژه به پس‎زمینه تشدید خواهد شد. منبع نوری را از سوژه خود دورتر کنید و پس‎زمینه نسبتا روشن‎تر خواهد شد.
همین قاعده در مورد روشن‎سازی نیم‎رخ نیز صدق پیدا می‎کند یعنی نزدیکی منبع نوری به نیم‎رخ سوژه شما، انحراف نور را در امتداد قاب شدیدتر خواهد کرد، انگاری منبع نور دور است.
نورپردازی از جلو جزئیات بافت سوژه را کاهش می‎دهد.
نکته: برای حفظ جزئیات پرز و پشم حیوان خانگی خود، منبع نوری را تا حدی در طرف آن قرار دهید تا جلوی آن.
4)     نورپردازی از جلو جزئیات بافت سوژه را کاهش می‎دهد، نورپردازی از طرفین، بالا یا زیر جزئیات را افزایش می‎دهد.
یک عکاس پرتره ممکن است خواسته باشد منبع نور را نزدیک به محور لنزها نگه دارد تا چین و چروک صورت را حذف کند و از سوی دیگر یک عکاسی منظره ممکن است برای تاکید بر بافت سنگ‎ها، شن و پوشش گیاهی به صورت جانبی نورپردازی کند. به طور کلی، هرچه زاویه‎ای که از آن نور به سوژه تابانده می‎شود بازتر است، بافت به نمایش گذاشته شده بیشتر می‎شود.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.