جمعه ۱۰ فروردین ۰۳

آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت دوم

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

آموزش جامع نکات عکاسی از کودکان و نوزادان قسمت دوم

۵۱۲ بازديد

نکته عمومی: گرچه این توصیه به صورت کلی غلط است اما سرعت شاتر سریع تر از ۱/۲۵۰ ثانیه سرعت توصیه شده برای عکاسی کودک است.
نکته دیافراگم: دیافراگم های خیلی بسته ممکن است به افت وضوح یا شارپنس در عکس منجر گردد (پدیده تفرق یا پراش نور یا diffraction)
عکاسی از کودکان]
نورسنج
گرچه شخصا خیلی کم از نورسنج در پروژه هایم استفاده کرده ام (اشتباه از من است نه ضعف در نورسنج) اما توصیه می کنم بخصوص در شروع کار از نورسنج استفاده کنید.
نورسنج به شما کمک می کند تا در صورت عکاسی در مُد نوردهی دستی (M)، دیافراگم، سرعت شاتر و ایزو مناسب انتخاب کنید. و دیگر اینکه اگر همزمان از نور طبیعی و فلاش استفاده می کنید میزان تابش هر کدام را محاسبه و لحاظ کنید.
همچنین نورسنج در استودیو عکاسی یک وسیله ی ضروری است.

فرض کنید می خواهید سه تا شش فلاش استودیویی را همزمان برای یک سوژه به کار ببرید

    نور های Background (پس زمینه)
    نور Head (نور سر)
    نور Main (نور اصلی)
    نور Fill (پر کننده ها)
فقط کافی است یکی از این نور ها شدت بیشتر یا کمتری نسبت به بقیه داشته باشد. بی شک نور عکس شما دچار مشکل خواهد شد.بهترین آتلیه بارداری
یک راه درست برای تنظیم این تعداد نور با هم وجود دارد. فقط کافی است نور ها را یک به یک نور سنجی کنید و در شدت مناسب قرار دهید. خبر خوب این است که نور ها با هم جمع نمی شوند. فقط ضعف های همدیگر رو می پوشانند. به عنوان مثال دو نور ۳۰۰ ژول با هم یک نور ۶۰۰ ژول ایجاد نمی کنند. فقط سایه ها و ضعف های یکدیگر را می پوشانند.عکاسی کودک

عکاسی از کودکان]

لنز
وقتی با دوربین اس ال آر (SLR) عکاسی می کنیم پس به لنز نیز احتیاج داریم. اینکه دقیقا بگوییم چه لنزی برای عکاسی کودک مناسب است خیلی فنی است. اما می شود مطابق عرف اظهار نظر کرد که معمولا از چه لنز هایی استفاده می شود.

اگر امکانش را دارید از لنز های با دیافراگم باز استفاده کنید. لنز هایی مثل:

۸۵ اف ۱.۸

۵۰ اف ۱.۴

۲۷-۷۰ اف ۲.۸

۷۰-۲۰۰ اف ۲.۸

۱۰۵ اف ۲.۸
گرچه این یک پیشنهاد کلی است اما استفاده از لنزهای با کیفیت تر حرف قابل اعتنایی است. لنز های ترکیبی مثل ۲۴-۱۲۰ یا ۱۸-۱۳۵ گزینه های بعدی هستند.
نکته: اگر هنگام عکاسی دستیار ندارید شاید حمل تعداد زیادی لنز و تجهیزات ساده نباشد.
در عکاسی کودک مثل بقیه انواع عکاسی، لنز شناسی مهم است. اگر قصد دارید نوعی از عکاسی بی هوا (کاندید) را انجام دهید از سوژه فاصله بگیرید تا متوجه حضور شما نشود. لنز تله در این مورد به شما کمک خواهد کرد
 عکاسی بی هوا یا کاندید (candid photography) زمانی انجام می شود که سوژه متوجه نیست دارد از او عکس گرفته می شود، در نتیجه بدون ژست گیری یا ژست دهی انجام می شود. از این رو به آن عکاسی بی هوا می گوییم.
اگر فضای کوچکی در اختیار دارید و عناصر پس زمینه اهمیت دارد، لنز های واید تر که هم شما را به موضوع نزدیک می کند و هم جزئیات پس زمینه را واضح نگه میدارد انتخاب خوبی است.
اگر نیاز به نمایش یک بنا یا عمارت بزرگ را دارید که سوژه جزئی از آن است، یک لنز فیش آی (چشم ماهی) یا سوپر واید انتخاب خوبی است.
نکته: در لنز سوپر واید مواظب اعوجاج و خطاهای دیستورشن باشید که شدید هستند.

منبع:

لنزک

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.