چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۰۳

نور در عکاسی موبایل؛ 5 نکته برای عکاسی بهتر- مقاله دوم

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

نور در عکاسی موبایل؛ 5 نکته برای عکاسی بهتر- مقاله دوم

۵۹۵ بازديد
در این بخش قصد داریم ۵ نکته‌ی مهم دیگر را در مورد نورهای داخلی، نورهای مصنوعی و سه جهت اصلی نورپردازی (روبرو، پشت و جانبی) بررسی کنیم. اگر قصد دارید مهارت استفاده از نور در عکاسی موبایل را به‌طور کامل بیاموزید با ما و بخش دوم این آموزش همراه باشید.
۶. استفاده از نور پنجره برای عکس‌های داخلی

طبیعتا ممکن است همواره در محیط‌های خارجی به عکاسی نپردازید؛ بنابراین آشنایی با نحوه‌ی استفاده از نور موجود هنگام عکاسی در خانه یا محیط‌های داخلی دیگر مهارت مهمی است که باید بیاموزید. در طول روز نور پنجره آشکارترین منبع نور برای عکاسی داخلی است. پنجره برای عکاسی پرتره و طبیعت بی‌جان نوری شگفت‌انگیز تولید می‌کند و انتخاب‌های عکاسانه‌ی زیادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. نوری که از پنجره به داخل هدایت می‌شود قادر است بخشی از سوژه را روشن کرده و سایه‌هایی عمیق در مناطق دیگر صحنه ایجاد کند. تصاویر سیلوئت یا نیمه‌سیلوئت را می‌توانید با قرار دادن سوژه در برابر پنجره و نوردهی عکس بر اساس بخش روشن‌تر صحنه به‌سادگی تولید کنید.

نور در عکاسی موبایل - نور پنجره

می‌توانید لباس و موی سوژه را با استفاده از نور پنجره از پشت روشن کرده و رنگ‌هایی شگفت‌آور با حسی نرم و رویایی به دست آورید. پنجره‌هایی که رو به بخش شرقی یا غربی ساختمان باز می‌شوند در طول روز نور نرم بسیار خوبی را مهیا می‌کنند. ولی همچنین می‌توانید از نور روشن یک پنجره‌ی جنوبی برای ایجاد سایه‌هایی جذاب روی سوژه استفاده کنید.

۷. استفاده از نور مصنوعی در شب

مواقعی پیش می‌آید که نور طبیعی در صحنه‌ی عکاسی بسیار اندک است؛ مانند شب یا محیط‌های داخلی در یک روز تاریک بسیار ابری. در چنین شرایط لازم است سوژه را با استفاده از منابع نور مصنوعی روشن کنیم. راه‌های خلاقانه‌ی بسیار زیادی نظیر استفاده از چراغ‌های رومیزی، چراغ‌قوه، شمع، نور خودرو، چراغ‌های خیابان و حتی نور صفحه‌ی نمایش گوشی و تبلت برای تولید نور مصنوعی وجود دارد. این عکس در شب و در نزدیکی یکی از چراغ‌های خیابان گرفته شده. این منبع روشنایی با نور مستقیم جالب خود اجزای اصلی صورت سوژه را روشن کرده است.

نور در عکاسی موبایل - نور مصنوعی

فراموش نکنید که نورهای مصنوعی از هر نوعی که باشند، خواه لامپ رشته‌ای، فلورسنت یا LED، معمولا با دمای رنگ‌های متفاوتی عرضه می‌شوند. برخی از منابع نوری رنگ گرم نارنجی از خود ساتع می‌کنند و برخی دیگر رنگ سردتر آبی یا حتی سبز دارند. در بعضی موارد این رنگ‌ها می‌توانند به جلوه‌ی محیطی عکس کمک کنند ولی گاهی هم ممکن است ترجیح دهید برای تنظیم دمای رنگ یا تراز سفیدی با استفاده از اپلیکیشن‌های ویرایش عکس تاثیر آن‌ها را کم کرده یا کاملا حذف کنید. این عکس در شب و تنها با استفاده از نورهای داخلی استخر گرفته شده. روشنایی، غلظت رنگ و تراز سفیدی عکس پس از عکاسی توسط اپلیکیشن Snapseed ویرایش شده است.

نور در عکاسی موبایل - نور مصنوعی

گرچه ممکن است کار کردن با نورهای مصنوعی نسبت به نورهای طبیعی دشوارتر باشد ولی این نورها به شما فرصت‌های خلاق بی‌شماری برای گرفتن عکس‌های فوق‌العاده با موبایل حتی در تاریکی می‌دهند. شاید لازم باشد برای استفاده از این نوع نورها دست به آزمون بزنید ولی مطمئنا وقتی که صرف می‌کنید ارزش نتایج فوق‌العاده‌ای که ممکن است به دست بیاورید را خواهد داشت.

۸. روشن کردن سوژه از روبرو

حال که شما با انواع متفاوت نور آشنا شدید لازم است از تاثیر جهت تابش نور روی عکس‌هایتان هم آگاه باشید. نور می‌تواند از هر جهتی بیاید ولی در اینجا ما برای عکاسی تنها به سه جهت روبرو، پشت و کنار خواهیم پرداخت. نور روبرو زمانی است که منبع نوری در برابر سوژه قرار گرفته و آن را از جلو روشن می‌کند. بنابراین نور در پشت سر عکاس قرار خواهد داشت. هنگام استفاده از نور روبرو معمولا سوژه به شکلی یکدست روشن خواهد بود و سایه‌ی زیادی وجود نخواهد داشت. در عکاسی پرتره هرگاه قصد داشته باشید کل صورت شخص روشن باشد نور روبرو مناسب خواهد بود.

نور در عکاسی موبایل - نور روبرو

به یاد داشته باشید که در زمان گرفتن عکس‌های پرتره نور مستقیم خوشید ممکن است باعث شود سوژه چشمانش را تنگ کند؛ بنابراین در صورت امکان بهتر است به محلی بروید که نسبتا سایه باشد ولی نور محیطی همچنان به سوژه برسد.

۹. روشن کردن سوژه از پشت

نور پشت اشاره به زمانی است که منبع نوری در پشت سوژه قرار دارد و آن را از پشت روشن می‌کند. در این مورد نور در برابر و پیش روی عکاس قرار خواهد داشت. عکاسی به سمت نور جلوه‌ای کاملا متفاوت از عکاسی پشت به نور ایجاد می‌کند.

نور در عکاسی موبایل - نور پشت

یکی از اصلی‌ترین دلایل برای استفاده از نور پشت رسیدن به عکسی سیلوئت است که در آن سوژه به شکل یک طرح کلی تیره در برابر پس‌زمینه‌ای روشن ظاهر می‌شود. برای ساختن سیلوئت باید یک منبع نوری قوی نظیر خورشید در پشت سوژه‌ی شما قرار داشته باشد. سپس نوردهی را به شکلی تنظیم کنید که روشن‌ترین بخش صحنه مانند آسمان به‌درستی ثبت شود. بدین ترتیب سوژه‌ی اصلی شما در عکس همانند یک طرح‌واره‌ی تیره در برابر پس‌زمینه‌ی روشن‌تر نمایان خواهد شد.

نور در عکاسی موبایل - نور پشت

اگر می‌خواهید نوعی درخشش گرم دوست‌داشتنی دورتادور سوژه را دربر بگیرد، نورپردازی از پشت همان جهتی است که باید استفاده کنید. در عکاسی به این کناره‌های درخشان «روشنایی لبه» (Rim Lighting) می‌گوییم. این روش تکنیکی شگفت‌انگیز است که اجازه می‌دهد سوژه را از طریق ترسیم خطوط دور آن با نور برجسته کنید.

نور در عکاسی بارداری در آتلیه بارداری موبایل - نور پشت

همچنین نورپردازی از پشت همان جهتی از نور است که موجب پدید آمدن تاثیر لنز فلیر می‌شود. برای ساختن لنز فلیر کافی است دوربین را درست به سمت خورشید بگیرید و زاویه‌های مختلف را بیازمایید تا زمانی که زبانه‌های نور درجایی که می‌خواهید قرار بگیرند.

نور در عکاسی موبایل - نور پشت

درصورتی‌که نورپردازی از پشت را برای عکاسی از سوژه‌های نیمه شفاف نظیر برگ و گل به کار ببرید نور از میان آن‌ها عبور کرده و موجب آشکار شدن جزئیات و بافت‌هایی می‌شود که در هیچ حالت دیگری امکان ثبت آن‌ها توسط دوربین وجود ندارد.

۱۰. استفاده از نورپردازی جانبی

نورپردازی جانبی زمانی است که منبع نور یک سمت از سوژه را روشن می‌کند و جهت مخالف در سایه قرار می‌گیرد. این جهت از نور برای عکاسی پرتره بسیار مناسب است چراکه موجب تاکید بر اجزای چهره شده و حسی از عمق و بعد را در تصویر ایجاد می‌کند. یک راه ساده برای نورپردازی جانبی سوژه قرار دادن آن در کنار پنجره است؛ به صورتی که یک سمت آن با نوری که از میان پنجره می‌آید روشن شده و سمت دیگر فاقد منبع نور بوده و به‌صورت سایه ظاهر شود.

نور در عکاسی موبایل - نورپردازی جانبی

نورپردازی جانبی از جذاب‌ترین جهت‌های نوری است که می‌توانید به کار ببرید. این جهت از نوردهی برای تاکید روی لبه‌ها، بافت‌ها، سایه‌ها و عمق سوژه عالی است. این نورپردازی همچنین حال و هوایی رمزآلود به تصویر می‌دهد و کنجکاوی بیننده را نسبت به چیزهایی که در سایه‌ها مخفی شده برمی‌انگیزد.
منبع: iPhone Photography School
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.