شنبه ۰۸ اردیبهشت ۰۳

عکاسی HDR چیست و چطور می‎توانم با دوربینم آن را انجام دهم؟ قسمت دوم

۵۰۲ بازديد

3) نرم‎افزار ترکیب عکس HDR. چندین برنامه گوناگون برای این کار وجود دارند ولی محبوب‎ترین نرم‎افزار در بین جامعه عکاسی HDR برنامه Photomatix است که جزو بهترین گزینه‎ها به شمار می‎رود. این نرم‎افزار قدرتمند، سریع و سرشار از امکانات مختلف است اما نسخه Pro آن 99 دلار و نسخه Essentials 39 دلار بها دارد.

یکی سایر از نرم‎افزارهای دوست داشتنی Aurora HDR (89 دلار) است. بی گمان اگر فقط به پیگیری کسب تجربه و محک زدن دنیای  عکاسی HDR هستید این برنامه‎ها ایده‎آل نیستند و برای این تقسیم از کسان برنامه رایگان Luminance HDR را رهنمود می‎کنیم.

این برنامه یکی از توانمندترین و انعطاف‎پذیرترین نرم‎افزارهای HDR با هستی رایگان بودن است. در این نرم‎‏افزار شش الگوریتم متفاوت ترکیب عکس به شما پیشنهاد می‎شود، بنابراین چه بخواهید عکس شما ظاهری سورئال یا واقع‎گرایانه داشته باشد، در هر صورت Luminance تمامی نیازهای شما را برآورده می‎سازد. این برنامه‎ها برای شروع خوب هستند اما به یاد داشته باشید زمانی که سرهم‎بندی تصاویر را سپریدن دادید الی بتوانید روی تصویر پایانی شغل کنید، هیچ مانعی جلوی گذرگاه شما پیمان ندارد که برای دستیابی به افکت‎های اغلب از دیگر نرم‎افزارها بهره‌گیری کنید. 

زمانی که تمامی تجهیزات لازم را فراهم کردید، وقت آن است که بیرون بروید و یک تصویر فک‎انداز، شگفت‎‎انگیز و در حتماً نشنال جئوگرافیک بگیرید! برای گرفتن یک عکس HDR خوب به نکات زیر پروا کنید:عکاسی نوزاد 

• به علت طبیعت HDR و براکتینگ نوردهی، بی گمان به سادگی نمی‎توانید عکس یک جسم متحرک را بگیرید. HDR برای چیزهایی که حرکت می‎کنند نیست. ثابت بودن در این جا قانون اصلی است، پس بیشترین کوشش خویش را برای عکاسی از صحنه‎ای نشان دهید که در آن تحرک در یک بازه زمانی 5 الی 10 ثانیه به شکل قابل توجهی دیده نشود. 

• حواستان به سوژه و صحنه‎هایی که یک کنتراست قابل پروا و بسیار بین نواحی ویس و روشن دارند باشد. گفتن این قضیه از اتمام آن ساده‎تر است چون چشمان ما در حالت طبیعی به چهره HDR عالم گوشه ها-کناره ها را می‎بینند، ولی اگر این گونه صحنه‎ها را شناسایی کنید کاملا در نتیجه نهایی کارساز است. به راستی این گونه عکس ها هستند که از تکنیک‎های بعد از پردازش HDR بیشترین مزیت را می‎برند، چون در غیر این صورت نمی‎توانید در یک تصویر همگی حوزه دینامیک بالا را ثبت کنید.

• اگر کارت حافظه شما به اندازه کافی فضا دارد، با فرمت RAW عکس بگیرید. عکس ها با فرمت JPEG برای کاهش اندازه به شکل قابل توجهی فشرده می‎شوند و این قضیه معمولا منجر به افت قابل پروا جزئیات در تصاویر می‎شود. عکاسی با فرمت RAW از نظر ثبت کیفیت بهتر است، اما سررسید پردازش عکس از سوی دوربین و ثبت آن روی کارت حافظه طولانی‎تر می‎شود. برای دستیابی به بهترین نتایج، از یک کارت حافظه کلاس 10 یا 6 کاربرد کنید، این گونه کارت‎های حافظه حداقل سرعت نگارش سریع‎تری دارند و به کاهش زمانی که دوربین برای ذخیره‎سازی تصاویر RAW پس از دریافت آن‎ها بیچارگی دارد کمک می‎کنند. البته براساس بودجه خویش کارت حافظه‎ای با بیشترین ظرفیت را بخرید.سالن تولد کودک

• مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که این نکات چیزی جز راهنمایی‎ نیستند. با آن که رعایت آن‎ها نتایج خوبی به به اتفاق می‎آورد ولی پروانه ندهید حس اتفاقاً و هنرمندانه شما در عکاسی به واسطه آن‎ها در محدودیت قرار گیرد. شمار زیادی عکس‎های تجربی و آزمایشی بگیرید.

عکاسی HDR با موبایل (Mobile HDR) 

دوربین‎های DSLR و بدون آینه تنها دستگاه‎هایی که می‎توانند عکس ها HDR بگیرند نیستند. امروزه، حتی ساده‎ترین گوشی‎های هوشمند می‎توانند عکس ها HDR شگفت‎انگیزی بگیرند. در حقیقت، هر دو پلت‎فرم اندروید و iOS، حالت‎های عکاسی HDR را در اپلیکیشن‎های پایه دوربین خود دارند، در حالی که اپلیکیشن‎های شخص ثالث همانند Adobe Lightroom نیز مجهز به قابلیت‎های ویرایش HDR هستند.

 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.