دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۰۳

درک مفهوم طول کانونی در 4 مرحله ساده قسمت آخر

آتلیه کودک | آتلیه نوزاد | آتلیه بارداری

درک مفهوم طول کانونی در 4 مرحله ساده قسمت آخر

۵۰۴ بازديد
یک لنز استاندارد مثل یک لنز 50 میلی‎متری با گشادگی روزنه دیافراگم f1 . 8 , انتخابی خوب و ارزان برای دوربین است که منجر ثبت تصاویری بی‎ مثل می‎شود . پرایم لنزها ( لنزهایی که ارتفاع کانونی اثبات دارا‌هستند – قابلیت و امکان زوم در آن‎ها نیست ) همواره به نسبت کیت لنزها تصاویری خوبتر می‎گیرند زیرا برای ساخت آن‎ها یک انگیزه وجود داشته است . این لنزها به جای انجام یکسری فعالیت ضعیف , در یک فعالیت به خیر و خوبی فعالیت می‎کنند . 
لنزهای تله‎فوتو میانگین 70 تا 105 میلی‎متری 
اکثر زمان ها تایم ها درین محدوده کیت لنزها متوقف می‎شوند و به محدوده لنزهای تله‎فوتو و پرایم پرتره‎ها ( نزدیک به 85 میلی‎متری ) می‎رسیم . این محدوده برای لنزهای پرتره عالی است . پرسپکتیو ارگانیک این لنزها صورت را از پس‎زمینه جدا می‎کند سوای اینکه که‌این جداسازی تماما صورت بپذیرد . 
لنزهای تله‎فوتو 105 تا 300 میلی‎متری 
از لنزهای این محدوده اکثر وقت ها وقت ها برای مسافت‎های بدور مثل ساختمان‎ها یا این که کوه‎ها استعمال می‎شود . آن‎ها بدین استدلال برای عکاسی چشم انداز مطلوب نیستند زیرا پرسپکتیو صحنه را تخت ( هموار ) می‎کنند . لنزهایی در محدوده‎ای فراتر ازاین مقداراکثرا برای عکاسی ورزشی و عکاسی از حیات وحش به کار گیری می‎شوند 
3 ) ارتفاع کانونی چطور روی پرسپکتیو یک عکس تاثیر می‎گذارد؟ 
برای این‌که خوبتر متوجه گردید چطور ارتفاع کانونی روی پرسپکتیو یک عکس تاثیر می‎گذارد , 4 عکس از یک سوژه در 4 ارتفاع کانونی متفاوت گرفتیم و در پی آن‎ها را با یکدیگر مقایسه می‎کنیم . 
سوژه‎ها ( سه قوطی کنسرو ) در هر تصویر در یک محل نگه داشته شدند ( نزدیک به مسافت 25 سانتی‎متری از یکدیگر ) . می بایست اشاره کنیم این تصاویر با یک سنسور کراپ گرفته شده‎اند . یعنی ارتفاع کانونی حقیقی از چیزی که لیست می‎شود بیشتر خواهد بود , در نصیب 4 آن را توضیح خواهم بخشید . 
ظاهرا ارتفاع کانونی پرسپکتیو را تغییر تحول می‎دهد ولی می بایست بگوییم به طور کامل این اندیشه گمراه‎کننده است . در واقع ادله اثر گذار در‌این این مسئله مسافت از سوژه است . 
ارتفاع کانونی نشان دهنده اندازه مسافت از سوژه است یعنی تصاویر همه به یک صورت در فریم قرار می‎گیرند . تفاوت در پرسپکتیو بدین عامل بوجود می‎آید که ارتفاع کانونی هرچه دوربین از سوژه دورتر شود , طولانی‎تر می‎شود ( زوم به باطن ) . 
دقت فرمایید , مسافت از سوژه پرسپکتیو را تغییر و تحول می‎دهد . ارتفاع کانونی صرفا برای جبران این مورد استعمال می‎شود . 
4 ) نقش سنسور کراپ چیست؟ 
عکاسی با یک سنسور کراپ به معنای وجود چیزی به نام «ضریب برش» است . الزاما ضریب برش یعنی هریک از لنزهای فول قاب ( EF , FX و غیره ) که باطن بدنه یک سنسور کراپ قرار دهید تصویر را برش خواهند زد .  آتلیه عکاسی 
تصویر پایین طرز فعالیت سنسور کراپ را نشان می‎دهد . عملا کاری که انجام می‎دهید زوم به باطن و در نظر نگرفتن وسیع‎ترین بخش‎های صحنه است . 
چه بسا لنزهای تشکیل‌شده برای  دوربین‎های کراپ مثل محدوده EF - S و محدوده DX کماکان این تاثیر را خواهند داشت . علت این است که‌این لنزها با دقت به طول‎ واقعی‎شان لیست می‎شوند تا عرصه دیدشان.بادکنک آرایی
در پایان دو  عکسنمونه را مشاهده می‎کنید که با طول‎های کانونی کاملا متفاوتی گرفته شده‎اند. اولین تصویر با یک لنز 24 میلی‎متری و دومی با یک لنز 300 میلی‎متری ثبت شده است (هردو در یک سنسور کراپ).
 
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.